Kotły z podajnikiem tłokowym typu KTM
Urządzenie nie spełnia wymogów klasy 5, w związku z tym od dnia 01-07-2018 r. nie może być już sprzedawane na terenie RP.
Dostępne są nadal dla niego elementy wymienne, urządzenia sterujące oraz dokonujemy ich remontów.
Skontaktuj się z nami jeżeli potrzebujesz którykolwiek z tych elementów.
Kocioł KTM jest nowoczesnym kotłem na paliwo stałe sterowanym elektronicznie z automatycznym podajnikiem paliwa umożliwiającym nieprzerwaną pracę kotła przez cały okres grzewczy. Kocioł typu KTM umożliwia spalanie miału węgla kamiennego jak również węgla typu groszek czy eko-groszek. Dzięki zastosowaniu nowego dwusystemowego sposobu spalania polegającego na zgazowaniu paliwa w pierwszym etapie oraz spaleniem produktów suchej destylacji węgla w drugim etapie, uzyskano bardzo dobre wyniki czystości spalin porównywalnych z kotłami olejowymi potwierdzone świadectwem badania na „znak bezpieczeństwa ekologicznego” wydanym przez Instytut Chemicznej Przeróbki Węgla w Zabrzu.
Dzięki wysokiej sprawności kotła sięgającej 86 %, prostej obsłudze ograniczającej się do uzupełniania paliwa opróżniania pojemnika na popiół, możliwości zastosowania taniego paliwa jakim jest miał węglowy powszechnie dostępny powoduje, że kocioł typu KTM daje użytkownikowi komfort i zadowolenie oraz tanią eksploatację.
Rodzaje paliwa
Zalety kotła
Kotły typu „KTM” bez wężownicy schładzającej mogą być stosowane wyłącznie w układzie centralnego ogrzewania systemu otwartego zgodnie z PN-91/B-02413. Kotły wyposażone w wężownicę schładzającą i zawór bezpieczeństwa o mocy do 300 kW mogą pracować w układzie zamkniętym z naczyniem przeponowym (wg) wymagań przewidzianych w PN-EN 12828.
1. Korpus 2. Sterownik 3. Wyczystka dolna 4. Drzwiczki paleniskowe * 5. Zasobnik paliwa 6. Zespół dozujący z podajnikiem tłokowym 7. Drzwiczki popielnikowe 8. Wyczystka dolna | 9. Czopuch 10. Wyczystka górna 11. Króciec czujnika temp. 12. Króciec zasilający 13. Króciec powrotny 14. Izolacja termiczna 15. Króciec spustowy 16. Mufka |
* Kocioł może być wyposażony w dodatkowe palenisko, które umożliwia nam po włożeniu rusztu żeliwnego palenie w sposób tradycyjny nie używając bloku sterującego.
Podstawowe wymiary kotłów KTM (mm)
KTM 20 | KTM 25 | KTM 35 | KTM 45 | KTM 60 | KTM 70 | KTM 100 | KTM 150 | KTM 200 | KTM 250 | KTM 350 | KTM 500 | KTM 700 | |
A | 830 | 830 | 830 | 830 | 830 | 830 | 1160 | 1450 | 1450 | 1450 | 1960 | 2300 | 2760 |
B | 510 | 560 | 600 | 670 | 800 | 950 | 1130 | 1130 | 1230 | 1330 | 1490 | 1740 | 1740 |
C | 1800 | 1800 | 1800 | 1800 | 1900 | 1900 | 2590 | 2880 | 2880 | 2880 | 3250 | 4200 | 4660 |
D | 1460 | 1460 | 1460 | 1460 | 1460 | 1460 | 1980 | 2180 | 2180 | 2180 | 2850 | 3550 | 4010 |
E | 1420 | 1420 | 1520 | 1520 | 1520 | 1520 | 1950 | 2120 | 2120 | 2120 | 2510 | 2510 | 2880 |
F | 1480 | 1480 | 1580 | 1580 | 1580 | 1580 | 2060 | 2230 | 2230 | 2230 | 2620 | 2620 | 2960 |
HC | 1200 | 1200 | 1200 | 1300 | 1230 | 1230 | 1670 | 1770 | 1720 | 1620 | 1960 | 1910 | 2230 |
Dane eksploatacyjne Kotłów KTM
Typ kotła | J.m | KTM 20 | KTM 25 | KTM 35 | KTM 45 | KTM 60 | KTM 70 | KTM 100 | KTM 150 | KTM 200 | KTM 250 | KTM 350 | KTM 500 | KTM 700 |
Moc cieplna | kW | 20 | 25 | 35 | 45 | 60 | 70 | 100 | 150 | 200 | 250 | 350 | 500 | 700 |
Orientacyjna wielkość powierzchni ogrzewanej w zależności od izolacji cieplnej budynku | 0,1 kW/m2 | do 200 | 200 – 250 | 250 – 350 | 350 – 450 | 450 – 600 | 600 – 700 | 700 – 1000 | 1000 – 1500 | 1500 – 2000 | 2000 – 2500 | 2500 – 3500 | 3500 – 5000 | 5000 – 7000 |
0,14 kW/m2 | do 140 | 140 – 180 | 180 – 250 | 250 – 320 | 320 – 450 | 450 – 500 | 500 – 720 | 720 – 1100 | 1100 – 1450 | 1450 – 1800 | 1800 – 2500 | 2500 – 3600 | 3600 – 5000 | |
0,16 kW/m2 | do 130 | 130 – 160 | 160 – 220 | 220 – 280 | 280 – 380 | 380 – 440 | 440 – 650 | 650 – 950 | 950 – 1250 | 1250 – 1550 | 1550 – 2200 | 2200 – 3100 | 3100 – 4400 | |
Sprawność kotła | % | 82,3 – 83,4 | 85,9 | |||||||||||
Maksymalna temp. wody | C˚ | Temp. maksymalna – 90 °C, minimalna – 50 °C | ||||||||||||
Dopuszczalne ciśnienie robocze | MPa | 0,15 | 0,20 | 0,25 | ||||||||||
Pojemność zbiornika paliwa | kg | 80 | 90 | 100 | 110 | 130 | 160 | 220 | 300 | 450 | 550 | 800 | 1000 | 1200 |
Wymagany ciąg spalin | Pa | 15-30 | 35-50 | powyżej 50 | ||||||||||
Wysokość komina | m | 5,5 | 5,5 | 6 | 6,5 | 7 | 7,5 | 8 | 9 | 9 | 9 | 10 | 10 | 12 |
Przekrój komina | cm2 | 350 | 350 | 420 | 480 | 550 | 620 | 700 | 750 | 1050 | 1800 | 2000 | 2400 | 2700 |
Wymiary czopucha | mm | 180 – 180 | 180 – 180 | 180 – 180 | 180 – 180 | 250 – 250 | 250 – 250 | 250 – 250 | 250 – 300 | 300 – 350 | 400 – 450 | 450 – 450 | 500 – 500 | 550 – 550 |
Średnica zasilania powrotu | mm | 50 | 50 | 50 | 50 | 65 | 65 | 80 | 80 | 100 | 100 | 125 | 125 | 125 |
Masa kotła | kg | 510 | 550 | 620 | 690 | 850 | 980 | 1560 | 2050 | 2640 | 3600 | 4100 | 4900 | 6650 |
Pobór mocy wentylatora | W | 100 | 250 | 2 x 250 | 2 x 250 | 2 x 250 | ||||||||
Napięcie zasilania | V | 230 | ||||||||||||
Paliwo | Paliwem podstawowym dla kotłów KTM jest miał węgla kamiennego typu 31 i 32; sortymentu M I, M II o niskim pęcznieniu, suchy do 15% wilgotności oraz temperatury spiekania się popiołu pow. 1150o. Spiekalności RI max. 10. |
MOŻLIWE WERSJE KOTŁÓW KTM (rzut z góry)
Kotły typu KTM są produkowane w różnych wersjach w zależności od potrzeb klienta. Jesteśmy w stanie umieścić nasze kotły w bardzo małych kotłowniach umożliwiających również swobodę w ich eksploatacji.
OXI BORD 760 (standard)
Automatyka kotłowa OXI BORD 760 to zaawansowane urządzenie przeznaczone do współpracy z kotłami wyposażonymi w system automatycznego podawania paliwa. Regulator cechuje oryginalny design oraz przejrzysty i kolorowy wyświetlacz, który wraz z innowacyjnym podejściem do budowy interfejsu obsługi wyznacza nowe standardy na rynku urządzeń przeznaczonych do nadzorowania procesu spalania w kotłach. OXI BORD 760 w swojej podstawowej wersji potrafi w pełni sterować pracą rozbudowanej instalacji grzewczej wyposażonej w pompę CO, pompę CWU, kompletny moduł zaworu mieszającego wraz z pompą zaworu oraz pompą cyrkulacyjną. Automatyka pozwala na precyzyjną regulację instalacji grzewczej zarówno w trybie pogodowym z wykorzystaniem krzywych grzewczych jak i w trybie czasowym, który umożliwia niezależne nastawy czasowe dla wszystkich obsługiwanych modułów. Urządzenie nie tylko reguluje pracą kotła i instalacji, ale również dba o bezpieczeństwo i wygodę obsługi dzięki takim funkcjom jak: ochrona przed Legionellą, kontrola ilości pozostałego opału, Anty Stop czy funkcji ochrony przed zamarznięciem. Automatyka wchodzi w skład całego systemu firmy BRAGER, dzięki czemu możliwa jest jej rozbudowa o obsługę 4 dodatkowych obiegów grzewczych wyposażonych w zawory mieszające, pompy zaworów i termostaty zewnętrzne. Dodatkowo system można poszerzyć o panele zdalne firmy BRAGER oraz moduł do obsługi układu przez Internet.
W urządzeniu zaimplementowano nowoczesny algorytm automatycznej regulacji procesu spalania Brager Expert . Wieloletnie doświadczenie i współpraca z jednostkami naukowymi pozwoliły na stworzenie pierwszego algorytmu regulacji wykorzystującego zarówno wiedzę ekspercką jak i nowoczesne mechanizmy obliczeniowe. Zadaniem algorytmu jest automatyczny dobór optymalnych nastaw pracy kotła, których wartość zagwarantuje dostosowanie aktualnej mocy do chwilowego zapotrzebowania na energię cieplną. Dynamiczny dobór parametrów pracy, pozwala na ciągłą pracę kotła, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i wydłużenie jego żywotności.
bruli.pl v3.5 Internetowy sterownik kotła (opcja)
bruli.pl jest regulatorem kotła przeznaczonym do sterowania kotłów wodnych na paliwo stałe z podajnikiem automatycznym. Bruli.pl jest internetowym sterownikiem kotła – umożliwia zdalną obsługę i ustawienie parametrów pracy sterownika z każdego miejsca na świecie przy pomocy przeglądarki internetowej.
bruli.pl jest regulatorem kotła przeznaczonym do sterowania kotłów wodnych na paliwo stałe z podajnikiem automatycznym. Bruli.pl jest internetowym sterownikiem kotła – umożliwia zdalną obsługę i ustawienie parametrów pracy sterownika z każdego miejsca na świecie przy pomocy przeglądarki internetowej.
Cobra (opcja)
Regulator COBRA przeznaczony jest do obsługi kotła c.o. wyposażonego w podajnik retortowy (ślimakowy) lub tłokowy. Regulator steruje pracą dmuchawy w pełnym jej zakresie od 1 – 100%, załączeniem pompy obiegowej c.o., pompy c.w.u., podajnika paliwa. Dodatkowo regulator może współpracować z dowolnego typu termostatem pokojowym wyposażonym w wyjście przekaźnikowe beznapięciowe.
Dzięki rozbudowanemu algorytmowi pracy, regulator COBRA może oddzielnie sterować strefami czasowymi, w które jest wyposażony, dla temp. kotła i CWU. Użytkownik regulatora Cobra może samodzielnie dokonywać zmiany oprogramowania. Po podłączeniu regulatora do komputera dzięki łączu USB, komputer rozpozna regulator jako urządzenie masowe pendrive.
Zaburzenia w pracy kotła
Przyczyna | Co robić | |
1. Nagły wzrost temperatury i ciśnienia w kotle | – zamknięte zawory | – otworzyć zawory |
– dmuchawa nie wyłącza się po osiągnięciu temperatury zadanej | – zresetować sterownik i ponowić próbę pod ścisłą kontrolą, (jeżeli dmuchawa nadal się nie wyłącza, to wyłączyć sterownik i zawiadomić serwis) | |
2. Dymi się z drzwiczek paleniska | – nieprawidłowo zamknięte drzwiczki | – docisnąć drzwiczki |
– zanieczyszczenie sznura | – oczyścić sznurek | |
– uszkodzony sznurek uszczelniający | – sznur uszczelniający wymienić na nowy | |
3. Nieosiągalnie wyznaczonej temperatury | – zbyt mała kaloryczność węgla | – dodać węgla o wyższej kaloryczności |
– zbyt mała częstotliwość podawania paliwa | – zwiększyć częstotliwość podawania | |
– zbyt mała dawka paliwa | – zwiększyć dawkę paliwa | |
4. Czarny dym z komina | – zbyt duża dawka paliwa | – zmniejszyć dawkę paliwa |
– za duża częstotliwość podawania dawki paliwa | – zwiększyć przerwy między dawkami paliwa, aż do uzyskania przeźroczystego białego dymu | |
5. Dym w koszu zasypowym | – zablokowanie się rusztu na wskutek zlania się w grubą płytę żużla , którego następująca dawka nie może zepchnąć do pojemnika w popielniku | – zastosować opał o wyższej temperaturze topnienia żużla, lub zastosować preparat zapobiegający zlepianiu się żużla |
– pełna szuflada pojemnika | – usunąć popiół | |
6. Dymienie się z drzwiczek oraz układu tłokowego podajnika | Brak ciągu kominowego – zatkany komin | – wyczyścić komin |
– zanieczyszczony kocioł | – wyczyścić kocioł | |
– nieuszczelniony czopuch tzw „fałszywe powietrze” | – uszczelnić czopuch przy wejściu do komina. W przypadku braku ciągu kominowego przy spełnieniu powyższych warunków zasięgnąć opinii kominiarza (może być zbyt niski komin, za mała średnica lub wpływ ukształtowania terenu oraz sąsiadujących budynków | |
– zawieszenie się opału |
Świadectwo Badania na Znak Bezpieczeństwa Ekologicznego na kotły KTM
Paliwo z zasobnika obsuwa się grawitacyjnie do koryta podajnika, w którym ruchem posuwisto-zwrotnym porusza się tłok, przesuwając kolejne porcje paliwa w kierunku paleniska. Podajnik pracuje cyklicznie – cykl podawania paliwa trwa od kilku do kilkunastu sekund, cykl przerwy na dopalanie paliwa trwa od kilku do kilkudziesięciu sekund. Przesuwane paliwo przedostaje się do przestrzeni rusztu (szczelinowego lub otworowego), gdzie zapala się od zalegającego tam żaru. Powietrze tłoczone jest kanałem powietrznym za pomocą wentylatora i przez otwory w ruszcie wdmuchiwane jest pod strefę żaru w palenisku. Kolejne nasuwane porcje paliwa przesuwają żar i popiół w kierunku krawędzi rusztu, skąd popiół spada do popielnika.
Automatyczne palniki rusztowe są mniej wymagające od konwencjonalnych palników retortowych pod względem jakości węgla. Można je zasilać węglem o uziarnieniu 0-31,5mm, a więc wszystkimi miałami, groszkami oraz mieszankami tych sortymentów. Oprócz węgla typu 31.1 i 31.2, można w nich bez obaw stosować także węgiel typu 32.1, który może sprawiać pewne problemy w retortach konwencjonalnych ze względu na podwyższoną spiekalność. Jednak już węgiel typu 32.2 (o spiekalności RI powyżej 20 do 40) może sprawiać problemy eksploatacyjne, zaś węgle typu 33 i 34 o spiekalności RI powyżej 40 nie są zalecane do tego typu palników.
Na rynku występuje szereg konstrukcji kotłów tłokowych. Nie opisujemy ich na razie, gdyż nie dysponujemy wynikami badań, które mogłyby być podstawą rzetelnej oceny. Liczymy, że producenci rychło uzupełnią ten brak.
Krajowa baza węglowa dysponuje pokaźnymi ilościami węgla o wysokich walorach energetycznych (wysoka wartość opałowa, niskie zawartości wilgoci i popiołu), który jednakże nie może być stosowany w konwencjonalnych automatycznych palnikach retortowych i rusztowych ze względu na podwyższone zdolności spiekania (koksowania) węgla.